
|
W maju 2001 roku firma Bosch wprowadziła
na polski rynek nową generację absolutnie bezobsługowych
akumulatorów pod nazwą Bosch Silver Plus. Dotychczasowe
technologie produkcji akumulatorów konwencjonalnych, hybrydowych, a
także nowszego typu (Bosch SR), opierały się na użyciu ołowiu,
antymonu i/lub wapnia, co ograniczało okres ich użytkowania. Bosch
Silver Plus to kolejny członek rodziny akumulatorów budowanych w
tzw. "srebrnej technologii". Nowy akumulator Bosch Silver
Plus bazuje na zastosowaniu sprawdzonego stopu srebra, ołowiu i
wapnia oraz usprawnieniu drogi przewodzenia prądu poprzez zmianę
układu żyłek i promieni siatki. Zmodyfikowana nowatorska
geometria siatki, umożliwiająca wydajny przepływ prądu, zwiększyła
o 30% moc startową akumulatora w porównaniu do poprzednika, oraz
poprawiła odporność akumulatora na cały szereg obciążeń.
Bosch Silver Plus jest dzięki temu bardziej odporny na długie i
trwałe obciążenia, wysokie temperatury w silniku i niskie
temperatury otoczenia. Dzięki temu okres eksploatacji, w porównaniu
z dotychczasowymi bateriami, został wydłużony aż o 20%.
W trakcie badań akumulatory wykorzystujące
"srebrną technologię" zostały poddane testom obciążeniowym
w szczególnie trudnych warunkach pracy. Jako miejsce testu wybrano
miasto Las Vegas w USA, znane z bardzo wysokich temperatur powietrza
w dzień oraz niskich w nocy, a także szczególnego zagęszczenia
ruchu ulicznego. Srebrne akumulatory Bosch zostały zamontowane w
wielu samochodach i poddane wielomiesięcznemu testowi
eksploatacyjnemu. Mimo wysokich temperatur (obciążenie termiczne
akumulatora w komorze silnika, długotrwała jazda na krótkich
odcinkach i w korkach miejskich), akumulatory Bosch znakomicie
przeszły test, pozwalając przejechać ponad 90 000 mil (ok. 150
000 km). Dla porównania - konkurencyjne akumulatory hybrydowe i
wapniowe starczały w takich samych warunkach pracy tylko na 45 000
mil (ok. 75 000 km).
Zastosowane w akumulatorze stop ołów-wapń-srebro,
nowoczesna geometria siatek, grubsze płyty i większy zapas
elektrolitu nad płytami akumulatora zwiększają także zdolność
ponownego naładowania. Nowy Bosch Silver Plus nawet po głębokim
rozładowaniu całkowicie się doładowuje. Dzięki temu nie szkodzi
mu jazda na krótkich dystansach, a niewielkie samorozładowania nie
sprawiają problemów w rozruchu silnika.
Akumulator Bosch Silver Plus jest wyposażony
ponadto we wskaźnik naładowania Power Control System, pozwalający
każdemu użytkownikowi na ocenę sprawności akumulatora. Przy
pomocy zmieniających się kolorów w "oczku" umieszczonym
na górnej pokrywie akumulatora wskaźnik informuje o stanie
akumulatora:
kolor zielony oznacza "Akumulator jest w pełni sprawny i ma
napięcie powyżej 12,4 V",
kolor szary "Akumulator powinien zostać doładowany.
Napięcie pomiędzy 12,0 a 12,39 V",
kolor biały "Akumulator powinien zostać wymieniony.
Napięcie poniżej 12,0 V".
Specjalnie dla potrzeb akumulatora Bosch
Silver Plus unowocześniono jego wzornictwo. Nowe, dodatkowe płytki
zwiększyły wytrzymałość i odporność obudowy na wstrząsy.
Zabezpieczona na wypadek wypływania elektrolitu pokrywa labiryntowa
zapobiega zapłonowi wstecznemu. Komfortowy uchwyt ułatwia
transport gotowego do montażu akumulatora. Akumulator jest w pełni
bezobsługowy (wyeliminowana została konieczność uzupełniania go
elektrolitem), a po zużyciu można poddać go procesowi recyclingu.
Akumulator Bosch Silver Plus to efekt
wieloletnich doświadczeń i intensywnych badań naukowych. Czołowi
producenci samochodów, jak Audi, BMW, Citroen, Ford, Peugeot, Saab,
Volvo i VW stosują już srebrną technologię w pierwszym wyposażeniu
swoich aut. Dzięki wskaźnikowi Power Control System oraz pokryciu
zapotrzebowania rynku europejskiego, sięgającemu ponad 80%,
akumulator Bosch Silver Plus jest atrakcyjnym produktem dla warsztatów
samochodowych i placówek handlu specjalistycznego.
|